بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

جوان و اوقات فراغت

" بارالها ،اوقات فراغت من را در راستای هدف خلقتم قرار ده"
حضرت امام سجاد ‹ع›

" آدمی در اوقات فراغت خویش ،گاهی بیش از سایر فرصتهای زندگیش می آموزد."
‹کانت› 

توجه به دو واقعیت زیراهمیت اوقات فراغت را بیش از پیش مبرهن و متقن می سازد در ابتدا اینکه طبق آمار رسمی حدود هفتاد درصد جمعیت کشورمان زیر سن سی سال قرار دارند یعنی حدود چهل و دومیلیون نفر از جمعیت کشور در محدوده سنی نوجوانی و جوانی هستند و دیگر اینکه جوانان ما در مقایسه با بیشتر کشورها، از طولانی ترین تعطیلات برخوردارند.از اینرو پاسخ دادن به نیازهای متنوع جوانان در زمینه اوقات فراغتشان از جنبه اخلاقی و تربیتی حائز اهمیت فراوان می باشد شناخت علمی و دقیق اوقات فراغت امکان استفاده بهینه از آن رافراهم می سازد .برخی از مؤلفه های اوقات فراغت به قرار زیر می باشد:

1. فلسفه اوقاتفراغت ،ارتباطی منطقی با فلسفه زندگی دارد و در حقیقت زیر مجموعه و تابعی ازآن است .
2. فلسفه اوقات فراغت با اوقات رسمی زندگی فرد نیز ارتباط دارد بااین توضیح که چنانچه فرد بتواند از اوقات رسمی خویش به خوبی استفاده کند قادر بر استفاده مطلوب از اوقات فراغتش خواهد بود.
3. در فرهنگ و اندیشه اسلامی .اوقات فراغت با بیهودگی و معطلی و روزمرگی ،سر سازگاری ندارد بلکه فراغت،فرصت مجددی برای تلاش و کوشش بی پایان زندگی است.
4. ارتباط منطقی فلسفه اوقات فراغت با هدف خلقت ضرورت تدوین یک فلسفه ارضاء کننده زندگی را مشخص می سازد و چنین بینشی نسبت به زندگی روح رضایت را در آدمی پرورش می دهد اوقات فراغت مطلوب آثار و پیامدهایی در زندگی انسان دارد که ذیلا ً به برخی از آنها اشاره می شود:


- بهره گیری مناسب از اوقات فراغت توان لازم را برای بخشهای دیگر زندگی به آدمی می دهد ،لذا می توان چنین نتیجه گرفت که آنها یی بهتر از دیگران به نیازهای زندگیشان پاسخ می دهند که بهتر از آنها می توانند برای اوقات فراغتشان طرح و برنامه ای داشته باشند.
- تمدد جسم و جان ، از نتایج ارزشمندی است که به مدد اوقات فراغت فراهم می شود.
- احساس رضایت درونی و افزایش شادکامی زمانی میسر می شود که آدمی بتواند در فرصت مناسبی از درون خویش دریچه هایی به عالم بگشاید و هیجانات مضر و احساسات منفی و خستگیهای روحی خویش را قدری تشفی بخشد و در پر تو فراغت مطلوب به تعادل و سلامت روان دست یابد.با چنین شرایطی فرد به سهولت می تواند بر افسردگی خویش فائق آید.



" راه کارها و توصیه ها" 

توجه به کارگیری توصیه های زیر در تنظیم فراغت بسیار تعیین کننده است:

- چنانچه برای نوجوانان و جوانان ،برنامه اوقات فراغت تنظیم می شود شایسته است حتی المقدوربا مشورت خود آنان چنین برنانه ای تدوین گردد.
- هر فعالیت اوقات فراغت لازم استدر راستای علاقه و گرایش آن سنین تنظیم شود.
- در تنظیم اوقات فراغت به گونه ای عمل شود که حداقل چنین برنامه ای به یک نیاز روحی جوانان پاسخ دهد.
- رعایت تنوع روحی نوجوانان و جوانان در طرح و اجرای چنین برنامه ای از عوامل موفقیت آمیز بودن برنامه می باشد زیرا جوانان " تنوع طلب " و " نوگرا " هستند و برنامهای که واجد چنین ویژگیهایی باشد .از جاذبه بیشتری برای نسل برخوردار خواهد بود .و در مقایسه با اوقات فراغت باید از جاذیه بالایی برخوردار باشد
- ترغیب جوانان به استفاده از "خلوت شخصی" و لحظاتی با خود بودن "موجب تقویت ذهن و رشد خود آگاهی آنان می شود علائه بر آن درک جامعتری از زندگی نیز بدست می آورند.
- مراقبت از حیات اجتماعی و معاشرتها در ایام فراغت یک ضرورت غیر قابل انکار است.زیرا در اوقات فراغت نرخ جرائم و بزهکاریها ،افزایش می یابد و بیشترین عامل ارتکاب جوانان به رفتارهای ضد اجتماعی معاشرتهای آلوده و دوستیهای مشکوک گزارش شده است .
- تشویق نسل جوان به داشتن برنامه ای مفید و جامع که شامل ورزش و فعالیتهای فیزیکی ،کتابخوانی براساس یک سیر منظم مطالعاتی جبران عقب افتادگیهای احتمالی آموزشی ،پرورش ذوق،هنر و سلیقه های متنوع ،آموزش مهرتهای زندگی اجتماعی ،تعلیم دوره های مختلف زبان و رایانه ،تقویت مبانی دینی و اخلاقی ،مطالعه زندگینامه الگوها و پیشوایان الهی و سایر موارد مفید و ارزنده باشد ،آنان را در تحقق زندگی متعادل و بالنده یاری خواهد نمود.

منبع: شبکه رادیو جوان

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
هیئت کاراته شهرستان بندرلنگه چهارشنبه 6 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 10:25 ق.ظ http://lengehkarate.blogfa.com/

سلام . وبلاگ هیئت کاراته بندرلنگه به روز شد.

باعرض سلام وادب

حتما استفاده خواهیم برد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد