بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

ارزشیابی توصیفی چیست

 

ارزشیابی تو صیفی چیست

بعد از مصوبات ۶۴۷و۶۴۹ شورای عالی آموزش وپرورش مبنی بر تهیه طرحی برای

تغییر نظام ارزشیابی پایه های اول تا سوم ابتدایی طرحی تحت عنوان ارزشیابی

توصیفی تهیه وبه اجرای آزمایشی گذاشته شد . اهداف این طرح به شرح زیر است.

۱- بهبود کیفیت فرایند یادگیری ویاد دهی

۲- فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

۳- تاکید بر اهداف آموزش وپرورش به جای تاکید بر محتوای کتابها

۴- فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین

     سر نوشت تحصیلی دانش آموزان

۵- افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی- یادگیری

در راستای تححق ..این اهداف ارزشیابی توصیفی در چند محور در نظام ارزشیابی تغییر

وتحول ایجاد نموده است.البته این تغییرات با تحولات جهانی در این حوزه همزمان وهمسو است.

 

تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

      در رویکرد سنتی ارزشیابی عمدتا معلمان تلاش می نمو دند از نتایج یادگیری دانش اموزان

        ارزشیابی به عمل آورند وآن را به صورت نمره گزارش دهند .کمتر تلاش می شد که به نحوه

        وچگونگی یادگیری و بهبود آن توجه شود در این الگوی جدید ارزشیابی معلم ارزشیابی را

       در خدمت یادگیری قرار می دهد .لذا نگاه وی به آن کاملا تغییر می کند .ارزشیابیهای او

        به گو نه ای است که به یادگیری بهتر بینجامد. لذا ضعفهای عملکرد دانش اموزان و

       قوتهای أنها برای این منظور بررسی می شود .همچنین این الگو ارزشیابی موجب

      می شودمعلم خود را همسفر یادگیری دانش اموزان بداند و با انها در مسیر حرکت

      کند نه کسی که در پایان راه ایستاده و منتظر است که مشاهده کند چه کسی زودتر

      به پایان راه یاد گیری می رسد.....ادامه دارد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد