بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

بچه های مدرسه شهید باهنر بندر لنگه

دانایی.توانایی.سازندگی

تغییر مقیاس ارزشیابی

 

تغییر تاکید از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تکوینی

اگر یاد گیری را جریانی هدفمند و پیوسته بدانیم که از مبادی آغاز وبه نتایج می رسد .

ارزشیابی هم جریانی پیوسته است که از مبادی آغاز می شود وبه نتایجی می رسد

یعنی دوش به دوش یادگیری به پیش می رود لذا ارزشیابی زمانی برای یادگیری ودر

جهت بهبود یادگیری خواهد بود که پیوسته اطلاعات مفیدی برای دانش آموزان از طریق

باز خورد فراهم آورد .با ترکیب و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این نوع ارزشیابیها که

طی مراحل مختلف گرد آوری شده است معلم می تواند تصمیمهای مناسب آموزشی

در باره دانش آموزان بگیرد.

تغییر مقیاس فاصله ای (۲۰-۰)به مقیاس ترتیبی( در حد انتظار.نزدیک به انتظار.نیازمند تلاش بیشتر

 

در طول سالیان دراز مقیاس مورد استفاده در کشور فاصله ای نمره۲۰-۰بوده است

اکنون هم هست .ومعلمان نتایج آزمونها را بر اساس آن به دانش آموزان ووالدین باز خورد

داده اند.این شکل از با زخورد به دلیل ابهام در تغییر ودقت زیاددر فواصل بین آن (هشتاد قسمت)

رقابت بر انگیز بوده به همین دلیل در طول سالها نمره بیست بسیار مورد احترام وتوجه بوده است

مقیاس ترتیبی جدید این مشکلات را ندارد .کمتر ایجاد رقابت می نماید وانعطاف پذیری بیشتری

دارد. در طرح ارزشیابی توصیفی جایگزین نمره در کارنامه است .وبه سخن دیگر در حین فرایند

یاددهی-یادگیری دانش آموزان با زخورد ترتیبی یا فاصله ای دریافت نمی کنند .به واقع تصور

می رود که دریافت این نوع باز خوردها از سوی معلم فرایند یاد گیری دانش اموزان راسست

می نماید. در این طرح خلا این بازخوردها راباز خوردتوصیفی پر می نماید .با زخوردهای

توصیفی باز خوردهایی با معنا وموثری هستند که دانش آموزان را در جهت شناخت وضعیت

پیشرفت یادگیری خود قرار می دهند و آنان همچنین از این طریق رهنمودهایی برای بهبود

یادگیری دریافت می دارند.تصور حذف بازخورد نمره برای بسیاری از معلمان ناممکن است

به زعم انها نمره اهرم انگیزشی قوی است ویکی از ابزارهای اقتدار معلم است حذف آن

خلا بزرگی در جریان یادگیری ایجاد می کند اما واقعیت این است که حذف نمره وهر گونه

بازخورد غیر توصیفی مشکلی ایجاد نمی کند .حتی به بهبود شرایط یادگیری هم می انجامد

زیرا بچه ها دیگر نگران کسب نمره نیستند .آنها به دنبال شناخت اشتباه خود در فعالیتهای

یادگیری هستند. والدین از کودک نمره نمی خواهندبلکه از فرزندشان می پرسند که امروز

چه یاد گرفته ای ؟ حذف نمره یکی از عوامل استرس زااست .بنا بر این در کلاس شرایطی

فراهم میشود که مسافر کوچک سفر یادگیری سفرش را با آرامش خاطر دنبال کند.

ادامه دارد......................

 

.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رامی پنج‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 05:02 ب.ظ http://dehtal-city.blogsky.com/

با سلام.
موفق ومنصور باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد